Tips om je lijf te ontgiften en rommel op te ruimen

Tips om je lijf te ontgiften en rommel op te ruimen

Tips om je lijf te ontgiften of op te ruimen, dat klinkt misschien wat radicaal. Maar als je er beter over nadenkt, is het echt zo gek nog niet om je lijf op te ruimen. Ons huis schoonmaken, vinden we vaak niet zo vreemd. Maar ons lijf is eigenlijk ons mobiele huis. De plek waar we 24/7 zijn, ons hele leven lang. Dus misschien nog wel belangrijker dat we er voor zorgen dat ons lijf schoon en opgeruimd is en dan is ontgiften best een goed idee. Sterker nog: wat mij betreft is goed zorgen voor je lijf (samen met goed zorgen voor je geest) een van de belangrijkste prioriteiten die we hebben!

(advertentie)

Op de vraag: “Voor wie is het goed het lijf te ontgiften?” kan ik denk ik wel zeggen: voor nagenoeg iedereen. Zeker mijn tips die je hieronder vindt, zijn voor iedereen goed om te doen, omdat het hier niet over detox methodes gaat, maar om simpele tips die helpen om je lijf op te ruimen. Dingen die grotendeels makkelijk te integreren zijn in je leven. Zeker als je je regelmatig futloos voelt, weinig energie hebt, je conditie niet te wensen over laat, je haar wat dof is, je huid niet straalt, loont het beslist de moeite om eens aan de slag te gaan met mijn tips. Of een deel er van!

De voordelen van je lijf ontgiften en de rommel op te ruimen

Mijn ervaring is, dat als je lijf opgeruimd is, dat een aantal voordelen oplevert. Een aantal voordelen op een rijtje:

  • Je hebt meer energieTips om je lijf te ontgiften
  • Je bent beter in balans
  • Je bent minder snel te raken door wat anderen zeggen, je blijft dichter bij jezelf
  • Je bent beter in staat om je gevoel waar te nemen en te volgen
  • Je huid wordt stralender, je oogt vaak jonger
  • Bad hair days behoren meer en meer tot het verleden

 

7 Tips om je lijf te  ontgiften of op te ruimen

  • Zorg voor voldoende slaap en ga op tijd naar bed. Zeker in de winter, als het eerder donker is, hebben de meeste mensen doorgaans meer slaap nodig. Dat patroon kun je makkelijk verstoren door het gebruik van kunstlicht, waardoor we nog laat actief zijn. Maar heel natuurlijk is het niet. Bovendien, zou het ook nog zo zijn dat je lijf tussen bepaalde tijdstippen diverse processen in je lichaam laat “draaien”, die aansluiten op het natuurlijk ritme van het lichaam. Ga je dat kunstmatig anders doen, komt het lijf niet optimaal aan alle processen toe.
  • Ga naar buiten! Minstens een half uur per dag. Weer of geen Ontgiften---naar-buitenweer. Het is echt beter voor je weerstand om frisse lucht te ademen en daarbij wat te bewegen. Denk aan wandelen of fietsen.
  • Schrap suiker van je menu. Van suiker wordt je moe. Zeker van al die geraffineerde suikers. En het zit bijna overal in. Althans, in allerlei pakjes en zakjes. Ga eens een week de etiketten van je dagelijkse boodschappen lezen, en dan zie je waar eigenlijk allemaal suiker in zit. Ook in dingen waar je het niet direct in zou verwachten. Bovendien kent suiker ook nog diverse schuilnamen, zoals dextrose, glucose, sucrose, sacharose en nog heel veel meer. Richt je vooral op onbewerkte voeding, dat scheelt bakken. En als je wel suiker eet, doe het dan bewust, geniet er van! Vaak grijpen we naar koek, snoep of chips als we ons ellendig voelen. En genieten we er totaal niet van. Ik kan intens genieten van een ijsje, of een stroopwafel. Koffie met een shot vanille siroop! Maar als ik het doe, probeer ik dat heel bewust te doen.
  • Aansluitend op de vorige: eet veel groenten en fruit. Liefst biologisch. Daar zitten minder pesticiden op, en dat is simpelweg beter voor je lijf. Vervang ook eens een broodmaaltijd door een groenten maaltijd, of voeg er als tussenstap groenten aan toe!
  • Ga koud douchen! Wat?! Koud douchen is een van de tips om je lijf te ontgiften? Ja. Er zijn diverse positieve effecten die worden toegeschreven aan koud douchen. Daarvoor zou je wel minstens 2 minuten onder de koude straal moeten staan. Maar nog los daarvan, het brengt je even goed in contact met je lijf. Je voelt heel letterlijk je huid. Zeker voor mensen die (hoog)gevoelig zijn, kan dat heel zinnig zijn, omdat zij vaak veel prikkels van de buitenwereld toe laten. En voor je zegt: “dat is niets voor mij”, probeer het gewoon eens. Zie er de lol van in om te spetteren (of te rillen) onder de koude straal! Het went. En volg je gevoel, als je je niet fit voelt, al erg koud bent, moet je het misschien eens over slaan.
  • Droog borstelen. Je lijf droog borstelen in de ochtend, nog voor je gaat douchen, helpt je lymfesysteem op gang te komen. Daarnaast is het net als koud douchen een goede manier om je huid te voelen. Je kunt zo letterlijk een “dikkere huid” creëren. Of beter gezegd: een stevigere huid. Best fijn als er best veel bij je binnen komt en je wilt dat wat minder. Er zijn meerdere manieren te vinden op internet die vertellen hoe je het beste kunt borstelen.  Ik kies die van Leda Lum, omdat die het meest met mij resoneert en haar onderbouwing voor mij erg klopt. Hieronder een filmpje waarin Leda Lum haar routine uitlegt:

  • Drink water! Het helpt afvalstoffen mee af voeren, is goed voor je darmen en stoelgang en het voorkomt hoofdpijn. Zeker na het nuttigen van alcohol is het verstandig om ook water te drinken. Het schijnt zelfs zo te zijn dat mensen hun honger gevoel verwarren met dorst. Dus drink ook eens eerst een glas water, als je zin hebt in een snack. Grote kans dat je eigenlijk dorst had! Vind je water maar saai? Voeg er dan eens wat fruit of kruiden aan toe. Zeker als je het langere tijd laat staan, neemt het de smaak van je fruit aan. Denk aan frambozen, munt, citroen, gember of sinaasappel. Experimenteer en combineer en zelfs water drinken wordt een feest!

De Belangrijkste tip om je lijf te ontgiften: Voel zelf wat goed voor je is!

En wat mij betreft een van de belangrijkste tips om je lijf te ontgiften: voel zelf wat goed voor je is! Mijn tips dienen ter inspiratie, maar ik kan nooit ervaren wat jij voelt, dat kun jij alleen maar zelf. Je kunt proberen wat het met je doet en of het voor jou werkt. Nog een extra tip: wil je echt effect merken? Pas de tips dan een langere, aaneengesloten periode toe. Pas dan krijgt iets de kans een gewoonte te worden, en kun je de effecten echt goed merken.